Sfârşitul poveştii – Lydia Davis

sfarsitul-povestii-produs_imagine   Titlu: Sfârşitul poveştii

    Autor: Lydia Davis

    Editura: Univers

  De-a lungul anilor, mi-a dat seama de diverse lucruri: lumea nu se învârte în jurul oamenilor, ci lumea se învârte în jurul fiecăruia. Fiecare are propria sa lume, mai mult sau mai puţin colorată, mai agitată sau mai liniştită. Cu toţii avem un loc de refugiu, un loc în care mereu ne întoarcem când vrem să ne eliberăm de ceea ce ne înconjoară. Mereu vom face greşeli, pe care le vom regerta, dar din care vom învăţa. 

  Deşi romanul pleacă de le o poveste de dragoste pe care naratoarea o consideră pierdută, o iubire neîmpărtăşită, dar care are atât de mult patos. Este tipul de iubire pe care o doreşti până la sfârşitul vieţii, dar care este lipistă de pofta carnală. La o primă privire cartea atrage prin simplitatea ei, însă imediat ce începi să citeşti pagină cu pagină, rând cu rând, îţi dai seama cât de complexă este. Ca în orice poveste vei găsi pasaje în care te vei regăsi.

 „ Să revăd în amintire seara aceea era aproape mai bine decât s-o trăiesc atunci, în realitate, fiindcă o derulam atât de încet cât voiam, nu-mi făceam griji legate de cum să mă port, nu mă frământau îndoieli, fiindcă știam ce urma să se întâmple.  Am retrăit-o de atât de multe ori, încât poate că se întâmplase așa numai ca s-o pot retrăi eu mai târziu. ”

 Am recitit paragraful de câteva ori şi mi-am dat seama cât de mult mă regăseam. Retrăiesc momentele frumoase şi le derulez după bunul plac.

 Romanul prezintă o superbă călătorie în viaţa unei femei, în care cu siguranţă fiecare se va regăsi. Este genul de poveste care te face să o spui mai departe şi care te duce cu gândul la acele iubiri apuse pline de patos, care nu se rezumă doar la plăcerea carnală. Încă o dată le mulţumesc pe această cale celor de la Editura Univers pentru acest frumos roman pe care îl recomand cu căldură.

Sinopsis

 Epuizată după ce şi-a căutat ore în şir fostul iubit pe străzile unui oraş necunoscut, o femeie intră într-o librărie şi acolo, printre cărţile în mijlocul cărora încearcă să se regăsească, un bărbat îi oferă o ceaşcă de ceai. Este acesta sfârşitul poveştii? Cum poţi şti care e adevăratul sfârşit? Când te părăseşte iubitul, când te împaci cu gândul, când renunţi să-l mai urmăreşti, când închei cartea despre el? Şi ce înseamnă o poveste de dragoste? E mai întâi povestea sau mai întâi dragostea? Ce înseamnă să iubeşti un bărbat? Poţi învăţa din cărţile scrise de alţii? Poţi scrie apoi povestea pentru alţii?

 Totul începe cu sfârşitul în acest roman hiper-lucid şi tulburător despre o dublă obsesie, singurul roman al autoarei de proză scurtă Lydia Davis, câştigătoare a Premiului Man Booker 2013.

 

 Missimperfect12.

Lasă un răspuns

